0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
تفاوت‌های اپل واچ سری ۵ و سری ۶ کدام را بخریم؟

حسگر جدید اندازه‌گیری میزان اکسیژن خون و عملکرد بهتر و سریع‌تر از اصلی‌ترین تفاوت‌های این مدل با اپل واچ ۵ است. اما آیا تفاوت‌های اپل واچ سری ۵ و ۶ تنها به همین موارد ختم می‌شود؟ آیا تفاوت‌های این دو مدل ارزش آپدیت کردن به مدل جدید را دارد؟ در ادامه با بررسی و مقایسه این دو محصول، به سؤالات فوق پاسخ خواهیم داد.

تفاوت‌های اپل واچ سری ۶ و سری ۵ با یکدیگر

تمرکز اصلی اپل در معرفی نسل جدید اپل واچ بر ویژگی‌های مرتبط با سلامت و ورزش بوده است؛ اما تفاوت‌ها تنها به این بخش محدود نیست و طراحی و قابلیت‌های فنی این دو محصول نیز با یکدیگر متفاوت هستند.

طراحی

در بخش طراحی، اپل واچ ۶ و اپل واچ ۵ یکسان هستند. نسل ششم این محصول از همان طراحی آشنایی بهره می‌برد که در نسل ۵ این محصول نیز وجود داشته است. همچنین هر دو مدل در دو سایز با قطر نمایشگر ۴۰ و ۴۴ میلی‌متر به بازار ارائه می‌شوند. طراحی یکسان موجب شده تا محل‌های اتصال بند ساعت نیز یکسان باشد. بنابراین بندهایی که برای مدل قبلی تولید شده‌اند، روی اپل واچ ۶ نیز قابل‌استفاده خواهند بود.

مقایسه طراحی اپل واچ سری ۶ و ۵

باوجوداینکه هر دو محصول ازنظر فرم  و ابعاد مشابه هستند، اما اپل در نسل ششم اپل واچ از دو رنگ جدید آبی و قرمز رونمایی کرده است. این رنگ‌ها برای بدنه‌های آلومینیومی بوده و برای بدنه‌های استیل، رنگ جدید طلایی نیز در دسترس کاربران خواهد بود. همچنین بدنه سری ۵ از جنس آلومینیوم، استیل، تیتانیوم و سرامیک ساخته می‌شد که در نسل ششم جنس بدنه سرامیک از آپشن‌های این مدل حذف شده است. روال سال‌های گذشته اپل به این صورت بوده که در نسل دوم و سوم اپل واچ جنس بدنه سرامیک را ارائه می‌کرد اما در نسل چهارم این مورد را حذف کرد و در نسل ۵ مجدداً آن را به خط تولید اضافه کرد. حال با حذف آن در نسل ششم، به‌احتمال‌زیاد در نسل هفتم بار دیگر می‌توانید اپل واچ با بدنه سرامیک را خریداری کنید.

مقایسه نمایشگر اپل واچ سری ۶ و سری ۵

هر دو مدل دارای نمایشگرهای همواره روشن(Always On) با رزولوشن ۳۶۴x۴۴۸ پیکسل می‌باشند. میزان روشنایی نمایشگر اپل واچ ۶ با مقدار آن در اپل واچ ۵ برابر و به میزان ۱۰۰۰ نیت می‌باشد. اما تفاوت این دو صفحه‌نمایش مربوط به حالت نمایشگر همواره روشن است که در این حالت اپل واچ ۶ حدود ۲.۵ برابر روشنایی بیشتری دارد که به گفته اپل، این تفاوت در محیط‌های بیرونی کاملاً محسوس خواهد بود.

نمایشگر اپل واچ ۶

درنهایت، به‌جز وجود رنگ‌های آبی و قرمز در نسل ششم، تفاوت میزان روشنایی در حالت Always-On نمایشگر را می‌توان بزرگ‌ترین تفاوت قابل‌مشاهده میان این دو مدل دانست.

عملکرد و عمر باتری

اپل واچ سری ۶ از جدیدترین چیپست کمپانی اپل با نام Apple S6 استفاده می‌کند که به گفته سازنده تا ۲۰ درصد سریع‌تر از پردازنده S5 به‌کاررفته در نسل قبلی این محصول است. در حقیقت چیپ S6 بر مبنای چیپ‌ست قدرتمند Apple A13 Bionic ساخته شده است که در آیفون ۱۱ و آیفون SE جدید استفاده شده است.

در بخش عمر باتری، دو مدل عملکرد یکسانی داشته و در شرایط ایده‌آل دارای ۱۸ ساعت عمر باتری می‌باشند. البته که نسل جدید مصرف انرژی بهینه‌تری داشته، به این معنی که مصرف انرژی آن در زمان انجام فعالیت‌های خاصی مانند پیاده‌روی و دویدن، از نسل ۵ بهتر می‌باشد.

اپل همچنین اعلام کرده که نسل ششم، دارای ۲۰ درصد سرعت شارژ بیشتری است که آن را قادر ساخته در زمان ۱.۵ ساعت به‌صورت کامل شارژ شود.

ویژگی‌های مربوط به سلامت

حسگر اندازه گیری اکسیژن خون در اپل واچ ۶

مهم‌ترین قابلیتی که اپل در مورد نسل ششم روی آن مانور می‌دهد، حسگر جدید اندازه‌گیری میزان اکسیژن خون است. این حسگر که در بخش زیرین اپل واچ ۶ قرارگرفته است قادر به اندازه‌گیری غلظت اکسیژن موجود در خون یا SpO2 است. این شاخص، بیانگر میزان اکسیژنی است که از شش‌ها به اعضای بدن منتقل می‌شود. اندازه‌گیری این شاخص توسط ساعت تنها در ۱۵ ثانیه انجام خواهد شد. این زمان مربوط به حالت اندازه‌گیری دستی بوده و در حالت خودکار، ساعت این شاخص را در فواصل زمانی منظم اندازه‌گیری خواهد کرد، حتی در زمان خواب.

دیگر تفاوت‌های اپل واچ ۵ و ۶ را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

جدول مقایسه مشخصات فنی اپل واچ سری ۵ و سری ۶

اپل واچ ۵ و اپل واچ سری ۶ در برخی موارد دیگر نیز دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر هستند:

  • عملکرد سریع‌تر وای فای در اپل واچ ۶ به لطف استفاده از وای فای با فرکانس ۵ گیگاهرتز
  • ارتفاع‌سنج همواره روشن در نسل ۶ که امکان مانیتور کردن تغییرات ارتفاع کاربر را به وی خواهد داد. درحالی‌که اپل واچ سری ۵ در دوره‌های مختلف قادر به ثبت ارتفاع کاربر خواهد بود
  • استفاده از چیپ U1 برای نخستین بار در اپل واچ سری ۶. موارد استفاده از این چیپ در حال حاضر محدود است اما به‌طورکلی این چیپ امکان تشخیص موقعیت دقیق و یا استفاده از اپل واچ به‌عنوان سوئیچ خودرو را به شما خواهد داد

جمع‌بندی : کدام را بخریم؟

برای بسیاری از کسانی که در حال حاضر  کاربر اپل واچ سری ۵ هستند، ارتقا به نسل ششم یک «باید» محسوب نمی‌شود. مگر اینکه محو رنگ‌های جدید یا حسگر سنجش اکسیژن خون آن شوید. پردازنده به‌کاررفته در اپل واچ سری ۶ دارای سرعت عملکرد سریع‌تری نسبت به نسل قبل است، اما کماکان اپل واچ سری ۵ عملکرد سریع و روانی داشته و تا سال‌ها، به‌روزرسانی‌های اپل را دریافت خواهد کرد. به‌صورت کلی، برتری‌های اپل واچ سری ۶ به سری ۵ را می‌توان موارد زیر دانست:

  • پردازنده سریع‌تر نسل ۶
  • رنگ‌های جدید قرمز و آبی در نسل ۶
  • حسگر اندازه‌گیری اکسیژن خون
  • نمایشگر با ۲۰ درصد روشنایی بیشتر(تنها در حالت Always On)
  • ارتفاع‌سنج همواره روشن

اگر قابلیت‌های فوق چندان تمایلی به آپدیت از نسل ۵ به ۶ را در شما ایجاد نکرد، پس توصیه ما این است که دست نگاه‌دارید. همچنین با توجه به اینکه تغییرات اپل واچ در سری ۶ نسبت به سری ۵ چندان زیاد نیست، لذا احتمال معرفی یک محصول بسیار متفاوت‌تر در نسل هفتم اپل واچ وجود دارد. به همین دلیل اگر کاربر نسل ۵ اپل واچ هستید، بهتر است برای ارتقا به مدل جدیدتر تا معرفی سری ۷  اپل واچ صبر کنید.